Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Stena Line

Promowa wizja


Stena Vision to nowy prom szwedzkiego armatora Stena Line, który obsługuje linię Gdynia – Karlskrona. W terminalu promowym, w Gdyni, po raz pierwszy zacumował 4 listopada. Natomiast 15 listopada odbyło się uroczyste nadanie imienia jednostce.

Matką chrzestną została Anna Wypych-Namiotko, wiceminister ds. gospodarki morskiej w Ministerstwie Infrastruktury. Stena Vision to pierwsza z dwóch nowych siostrzanych jednostek, które będą pływały na tej trasie. Ich modernizacja kosztowała 250 mln SEK (ok. 120 mln zł).

– Od 10 lat realizujemy program inwestycyjny związany z odnową floty. Zainwestowaliśmy w to już 1,2 mld euro. Natomiast w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na inwestycje związane z linią Gdynia – Karlskrona wydaliśmy 420 mln zł – podkreślił Niclas Martensson, dyrektor linii Gdynia – Karlskrona.

Efektem tego jest właśnie Stena Vision, która rozpoczęła pracę na trasie Gdynia – Karlskrona niemalże od razu po opuszczeniu stoczni w Goeteborgu. Przeszła tam trwającą 60 dni przebudowę, która kosztowała 160 mln SEK (ok. 70 mln PLN). W wyniku modernizacji, podwojono zdolność przewozową pasażerów oraz zwiększono o 20% pojemność ładunkową statku. Prom oferuje obecnie 1700 miejsc pasażerskich w 493 kabinach i linię ładunkową o długości 2300 m (zabiera na pokład ok. 400 samochodów osobowych lub 130 ciężarówek). Ponadto, pasażerowie mają do dyspozycji centrum spa (zainspirowane nordyckimi porami roku), nowoczesne sale konferencyjne, sklep oraz 3 restauracje i 3 bary, a także specjalną restaurację dla kierowców ciężarówek. Stena Vision ma 176 m długości, 29 m szerokości i osiąga prędkość maksymalną 22 w. Była to już kolejna przebudowa promu.

W maju minęło 15 lat od momentu, gdy w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni popłynął prom Stena Line – Lion Queen. 9 października ub.r firma podpisała porozumienie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, o przedłużeniu, o kolejne 5 lat funkcjonowania połączenia do Karlskrony. W ub.r. na trasie Gdynia – Karlskrona, przewieziono ponad 350 tys. pasażerów, prawie 65 tys. samochodów osobowych i ponad 66 tys. jednostek frachtowych. Natomiast do września br. obsłużono prawie 300 tys. pasażerów, ponad 57 tys. samochodów osobowych i prawie 57 tys. jednostek frachtowych.

Jest to optymalne rozwiązanie dla naszych klientów. Wierzymy w rozwój linii. Wykonujemy teraz kolejny krok w ramach naszej strategii promocji przewozów pasażerskich i towarowych między Polską a Szwecją – stwierdził N. Martensson.

Stena Vision zastąpiła prom Finnarrow, któremu skończył się czarter (prom jest własnością fińskiego armatora Finnlines). Po raz ostatni płynął na trasie Gdynia – Karlskrona 7 listopada. Natomiast drugi z nowych promów, bliźniacza Stena Spirit, wejdzie na trasę 1 kwietnia 2011 r. i zastąpi statek Stena Baltica . W konsekwencji, można oczekiwać dalszego rozwoju turystyki między Polską a Szwecją i wzrostu obrotów frachtowych na autostradzie morskiej Gdynia – Karlskrona.

W dalszym ciągu rozkład rejsów będzie optymalnie dostosowany do potrzeb klientów, z odejściami promów 2 razy na dobę, jednak dzięki nowym statkom nasi goście będą mogli pływać w obie strony promami o takim samym, wysokim standardzie – dodaje N. Martensson.

Stena Line, z siedzibą w Goeteborgu, operuje na 17 trasach, posiada 33 promy i zatrudnia 5 700 pracowników. Roczne obroty koncernu przekraczają 10 mld SEK (ok. 4 mld zł). Przewozy wynoszą rocznie: ponad 15 mln pasażerów, prawie 3 mln samochodów osobowych oraz 1,7 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Od 2000 r. spółką córką Stena Line jest operator promowy Scandlines AB, obsługujący ruch na 4 liniach między Szwecją i Danią oraz Szwecją i Niemcami. Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere, należącej do rodziny Olssonów. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się, m.in.: żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy Stena Sphere sięgają 58 mld SEK rocznie (ponad 24 mld zł) . Stena Sphere zatrudnia 19 tys. pracowników na całym świecie.

Obie nowe jednostki, które wcześniej pływały na trasie Kilonia – Goeteborg, jako Stena Germanica i Stena Scandinavica, zostały zbudowane w latach 1987-1988, w Polsce. Pochodzą z tzw. „kontraktu stulecia”, na podstawie którego stocznie w Gdyni i Gdańsku miały wybudować dla Stena Line 4 tego typu jednostki. Jednak z wielkim opóźnieniem i stratami udało się, przy udziale kooperantów zachodnioeuropejskich, ukończyć tylko te 2 promy. W latach 2005-2006, przeszły wartą ponad 200 mln SEK (ok. 80 mln zł) przebudowę wnętrza.

Z kolei największe promy armatora, super-ferries, zbudowane w Niemczech, kursują na Morzu Północnym, obsługując linię Hoek van Holland – Harwich, zaś wycofane z niej Stena Hollandica i Stena Britannica (przemianowane obecnie na: Stena Germanica III i Stena Scandinavica) obsługiwać mają trasę Kilonia – Goeteborg. Pierwszy z promów już to robi, po modernizacji w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, drugi zaś jest akurat w jej trakcie (w styczniu ma wejść na trasę). Niestety, 9 listopada na jego pokładzie wybuchł pożar, który na szczęście szybko ugaszono. Ogień zaprószono prawdopodobnie na 10. pokładzie. Straty materialne okazały się niewielkie.

(PiF)

Namiary Newsletter